Veranderen

Wilt u een verandering doorgeven? Lees voor welke data wij uw verandering ontvangen moeten hebben.
Bekijk de veranderingen

U kunt uw basisverzekering en eigen risico voor 2024 veranderen tot en met 31 december 2023. Uw aanvullende zorgverzekering en tandartsverzekering kunt u veranderen tot en met 31 januari 2024. De verandering gaat dan in vanaf 1 januari 2024.

Verzekering veranderen

Log via onderstaande links met DigiD in bij Mijn | Polis om uw verzekering te veranderen.

(Betaal)gegevens veranderen

Log via onderstaande links met DigiD in bij Mijn | Polis om uw (betaal)gegevens te veranderen.

Naar Mijn | Polis
Geen DigiD + sms-controle? Vraag aan.

Wat te doen bij

Verhuizen

Een verhuizing in Nederland hoeft u niet aan ons door te geven. We krijgen uw nieuwe adres automatisch van de gemeente. Bij verhuizing naar het buitenland moet u een adreswijziging wel doorgeven.

Samenwonen, trouwen en scheiden

U hoeft niet door te geven dat u gaat samenwonen of trouwen. Wilt u uw partner bijschrijven op uw polis? Gaat u scheiden? Dan is er vaak wel een actie van u nodig.

Geboorte

Uw zwangerschap hoeft u niet aan ons door te geven. Bent u bevallen? Dan moet u uw kind binnen 1 maand na de geboorte meeverzekeren.

Overlijden

U hoeft de zorgverzekering van de overledene niet op te zeggen. Wij krijgen het overlijdensbericht via de Basisregistratie Personen (BRP).

Ik word 18

Alvast gefeliciteerd! Vanaf je 18e heb je mogelijk recht op zorgtoeslag. Handig, want je gaat premie betalen voor je zorgverzekering. Als je een tandartsverzekering wilt, moet je die aanvragen.

Geldzaken

U kunt de dag waarop wij de premie van uw rekening afschrijven zelf kiezen. De 1e, 24e of 27e dag van de maand. Kunt u uw premie of zorgkosten niet nu betalen? Vraag dan een betalingsregeling aan.

Weten hoe wij uw zorgnota's afhandelen?

TIP!
Stel in Mijn | Polis uw digitale voorkeuren in.
Zo kunnen wij u sneller informeren en sparen we samen het milieu.

Persoonsgebonden budget (pgb)

Wilt u van zorg door een persoon naar een formele zorgverlener of andersom? Wij kunnen uw budget opnieuw berekenen.

Machtigen

Van de wet mogen wij u geen informatie geven over de zorgverzekering van iemand anders. Als u dit wel wilt, hebben wij een machtiging nodig.

Veelgestelde vragen

Als u stopt met uw baan, is dit volgens de Zorgverzekeringswet geen reden om de zorgverzekering te stoppen. U bent verplicht de basisverzekering tot tenminste 1 januari te houden. De premie op uw aanvullende (tandarts)verzekering is dan hoger, omdat de collectieve korting wegvalt. Misschien kunt u korting krijgen via uw nieuwe werkgever of een ledenorganisatie. Bel ons gerust. Of kijk op Mijn | Polis.

Zoek een collectiviteit

Als uw nieuwe werkgever ook lid is van een collectiviteit bij De christelijke zorgverzekeraar, kunt u hiernaartoe overstappen. Dit kan gemakkelijk en snel via Mijn | Polis. U kunt altijd tussentijds overstappen naar een andere collectiviteit. Meestal kunt u binnen een maand overstappen.

U kunt uw zorgverzekering elk jaar per 1 januari opzeggen. Wilt u alleen uw aanvullende verzekering stoppen? Dan kunt u uw zorgverzekering veranderen via Mijn | Polis.

Heeft u een aanvraag gedaan voor een aanvullende verzekering? En wilt u deze toch nog annuleren? U kunt uw aanvraag stopzetten tot 14 dagen nadat u uw polisblad ontvangt.

Via Mijn | Polis kunt u uw aanvullende verzekering annuleren. U ontvangt de eventueel al betaalde premie terug. Als wij al zorgkosten hebben vergoed, moet u deze kosten aan ons terugbetalen.

Verandering van huisarts, tandarts, fysiotherapeut of apotheek hoeft u niet aan ons door te geven. Wij krijgen deze informatie van uw nieuwe zorgverlener.

Neem wel contact op met uw oude huisarts. Uw oude huisarts kan u uitschrijven. En stuurt uw medisch dossier naar uw nieuwe huisarts.

U kunt iedereen bijschrijven die in de Basisregistratie Personen (BRP) staat.

  • Personen uit een EU-land kunt u met hun BSN bijschrijven
  • Personen van buiten de EU moeten een verblijfsdocument hebben dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat

Een verandering die u net heeft doorgegeven, staat nog niet op de betalingsherinnering. Wij adviseren u de betalingsherinnering te betalen. Wanneer wij de verandering hebben verwerkt, krijgt u een nieuw premie-overzicht. Premie die u te veel betaald heeft, krijgt u terug.